Fangstberetning

Udprint denne side

Beretning:Min første laks... Søndag d 19/5-2013 var jeg på tur til Gudenåen ved Langå med Multifisker.dk. Turen skulle afholdes som en fiskekonkurrence. I løbet af dagen havde det været lidt sløjt med fiskene, der blev faktisk kun fanget en enkelt aborre. Der var fisk at se, deriblandt så vi et par store fisk ved Jernbanesvinget – en var med sikkerhed en laks. Ingen af disse fisk var dog til at få i tale. Efter alle var taget hjem blev jeg lige lidt længere for at få et par kast mere, forhåbentlig for at rette op på en dag uden fangst. Ret hurtigt fik jeg en fin aborre på 25-28cm, den røg dog ud igen. Jeg gik om på den anden side af de træer jeg havde stået ved og kastede over til et lille hak hvor der stod et mindre træ ved vandet, efter kort indspinning kom hugget! Jeg kunne godt mærke det var en fisk med lidt størrelse, men ikke hvor stor før den kom op. Da den kom op så jeg den flotteste blanke fisk – jeg blev klar over det var en laks og adrenalinen pumpede pludselig vildt og ubehersket. Jeg stod et kort øjeblik og overvejede om jeg skulle snuppe et billede af den mens jeg fightede den, for tænk hvis jeg mistede den, så var der nok ingen der ville tro på jeg havde haft den på! Jeg fandt ud af jeg nok hellere måtte koncentrere mig om at få den landet, så ned i kanten af åen ca en meter ned fra græskanten. Efter en ikke så lang men intens fight lagde den sig pænt på siden og jeg ville ikke løbe nogen risiko ved at håndlande den, så nettet kom hurtigt frem og op på breden med den. Behøver jeg sige at jeg var vildt glad? – Adrenalinen kørte rundt og jeg dirrede af begejstring over min fangst. Efter at have ringet rundt til gutterne, jeg kunne jo ikke stå der uden de skulle gå glip af den vigtigste nyhed i verden, måtte jeg lige fiske lidt videre for at få pulsen ned – det er nok det mest uengagerede fiskeri jeg nogensinde har lagt for dagen, men det fik lige taget toppen. Herefter kørte jeg til Langå Camping og fik fisken indvejet og foreviget.